کد مطلب: 306637
«جهانبين نيوز»، گزارش مي‌دهد؛
سوءاستفاده از بازار در آستانه بازگشايي مدارس ممنوع
تاریخ انتشار : 1403/06/21 11:00:34
نمایش : 53
نظارت بيشتر بر بازار در آستانه بازگشايي مدارس يک ضرورت است و مي‌طلبد حضور بازرسان دستگاه‌هاي مختلف براي جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي در اين خصوص تشديد شود.
به گزارش هفت چشمه به نقل از «جهانبين نيوز» بازار استان چهارمحال و بختياري در آستانه بازگشايي مدارس جان تازه‌اي گرفته است و دانش‌آموزان و والدين آن‌ها درصدد خريد براي فرزندان محصل خود براي روزهاي آينده هستند.

موضوعي که ضرورت نظارت بيشتر بر بازار را مي‌طلبد تا با حضور بازرسان دستگاه‌هاي مختلف بتوان از سوءاستفاده‌هاي احتمالي در اين خصوص جلوگيري شود.

در سطح شهرستان شهرکرد 120 الي 130 واحد فروش لوازم التحرير و نوشت‌افزار وجود دارد که از 15 شهريورماه تا 15 مهرماه کار بازرسي و نظارت از آن‌ها توسط سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مربوطه انجام مي‌شود.

کالاي لوازم التحرير، کيف و کفش و پوشاک براساس فاکتورهاي خريد چک مي‌شود و سودي که هر فروشنده روي اين اقلام مي‌تواند اعمال کند به ترتيب 12 درصد، 15 درصد و 20 درصد است.

در طرح ويژه بازگشايي مدارس روزانه اکيپ‌هاي مختلف بازرسي بر وضعيت بازار اقلام مختلف ازجمله نوشت افزار، پوشاک، کيف و کفش نظارت مي‌کنند همچنين سامانه 124 نيز آماده دريافت گزارش‌هاي تخلف در اين حوزه است.
 

 
قيمت کالاهاي مربوط به بازگشايي مدارس منطقه به منطقه و حتي شهر به شهر متفاوت است

يکي از مادران اهل شهرکرد در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: تفاوت قيمت در فروشگاه‌هاي لوازم التحرير، کيف و کفش و پوشاک در سطح شهر بسيار زياد است.

وي افزود: بستگي دارد از چه خياباني يا منطقه‌اي در شهر خريد کني چون هر محله‌اي با توجه به شرايط، درصدي را روي نوشت‌افزار، لباس، کيف و يا کفش اضافه مي‌کند و به فروش مي‌رساند.

اين شهروند شهرکردي ادامه داد: حتي اختلاف قيمت در شهرها نيز با هم تفاوت زيادي دارد، قيمت لوازم التحرير در شهرهاي استان‌هاي همجوار چون نجف‌آباد از قيمت اين محصولات در استان ما به مراتب کمتر است.
 

 
ترجيح مي‌دهم وسايل مورد نياز مدرسه را اينترنتي بخرم

نوجوان ديگري در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: براي خريد لوازم مورد نياز مدرسه رفتم بازار ولي قيمت‌ها به حدي بالا بود که منصرف شدم.

وي افزود: در حالي قيمت نوشت افزار، کيف و کفش و.... در بازار شهرکرد بالا است، که همين اقلام را با کيفيت بهتر و قيمت پايين‌تر مي‌توانم از طريق خريد اينترنتي تهيه کنم.

اين دانش‌آموز ادامه داد: قيمت کيف در بازار شهرکرد تقريبا دوبرابر همان محصول در فروشگاه‌هاي اينترنتي است، پس قطعا به صرفه‌تر است که وسايل مورد نياز خود را با شرايط بهتر از طريق اينستاگرام و يا ديگر بسترهاي اينترنتي تهيه کنم.
 

 
نظارت‌ها بر بازار در آستانه بازگشايي مدارس تشديد شده است

فضل الله رحمتي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: با توجه به افزايش تقاضا براي خريد مايحتاج دانش آموزان در آستانه سال تحصيلي جديد؛ نظارت بر نحوه عرضه انواع نوشت افزار و اقلام دانش آموزي در بازار تشديد شده است.

وي افزود: در طرح نظارت بازگشايي مدارس، روزانه ۱۰ تيم بازرسي نحوه عرضه اقلام مختلف از جمله نوشت افزار، پوشاک، کيف و کفش را نظارت مي‌کنند.

رحمتي افزود: بازرسان هرگونه تخلف مربوط به گرانفروشي، فروش اجباري نوشت افزار توسط کتابفروشي‌هاي توزيع کننده کتاب، صادرنشدن فاکتور و فروش نوشت‌افزار تقلبي _ قاچاق و لباس فرم مدارس را شناسايي و رسيدگي مي‌کنند.

وي گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف همچون گران فروشي و درج نکردن قيمت موارد را به سامانه تلفني ۱۲۴ اداره کل صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختياري اعلام کنند.
 
 
 
مردم از دستفروشان و فروشندگان سيارخريد نکنند، شکايت اين افراد قابل بررسي نيست

محمود حبيبيان در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: در راستاي طرح نظارتي ويژه بازگشايي مدارس اتحاديه‌هاي کيف و کفش، اتحاديه پوشاک و اتحاديه لوازم التحرير همکاري دارند.

وي افزود: طرح نظارت بر بازار در آستانه بازگشايي مدارس از نيمه شهريورماه آغاز و تا نيمه مهرماه به مدت يک ماه اجرا مي‌شود، در اين طرح دو اکيپ نظارتي از اتاق اصناف شهرکرد و يک اکيپ مشترک با ديگر دستگاه‌ها اجرا مي‌شود.

رئيس اتاق اصناف شهرکرد ادامه داد: از ساعت هشت صبح تا يک ظهر اکيپ‌هاي نظارت بر سطح شهر حاضر شده و موارد را رصد مي‌کنند، در اين نظارت‌ها هم از بازرسين اتحاديه و هم بازرساني که به صورت افتخاري با مجموعه اتاق اصناف همکاري مي‌کنند استفاده مي‌شود.

حبيبيان عنوان کرد: کليه شهروندان که براي رفع نياز دانش‌آموزان خود اقدام به خريد اقلام مختلفي چون کيف و کفش، لوازم التحرير و پوشاک مي‌کنند، حتما به استاندارد کالا توجه داشته باشند و همچنين به منظور حمايت از کالاي ايراني از توليد داخل استفاده کنند.

وي خاطرنشان کرد: سود مشخص شده براي فروش لوازم التحرير بايد 12 درصد، براي کيف و کفش 15 درصد و پوشاک 20 درصد باشد و اين مسئله در فاکتور خريد در اختيار مصرف کننده قرار گيرد.

رئيس اتاق اصناف شهرکرد اضافه کرد: تلفن اتاق اصناف به شماره 32262324 038 در اختيار شهروندان است تا هرگونه تخلفي در بازار مشاهده کردند را اطلاع دهند، همچنين امسال يک سامانه جديد براي ثبت شکايات در اختيار مردم قرار داده مي‌شود، اين سامانه 124 است که گزارشات ارسالي از سوي مردم به آن در اسرع وقت رسيدگي مي‌شود.

حبيبيان بيان کرد: از مردم تقاضا دارم از افرادي که در سطح شهر به صورت دستفروش يا با استفاده از خودرو به صورت سيار اقدام به فروش لوازم التحرير، کيف و کفش و پوشاک مي‌کنند خريد نکنند، شکايت از اين قبيل افراد قابل بررسي نيست و همچنين از اجناس غير استاندارد براي فروش استفاده مي‌کنند.

وي تاکيد کرد: اتاق اصناف شهرکرد آماده دريافت شکايات و پيشنهادات مردم در قالب دو شماره اعلام شده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، در مقاطعي چون عيد نوروز، شب يلدا، بازگشايي مدارس و... تب و تاب بازار به شدت افزايش پيدا مي‌کند، مردم در تلاش هستند تا اقلام مورد نياز خود يا فرزندان خود را تهيه کنند و قطعا در اين شرايط بستر براي سوءاستفاده‌هاي نيز فراهم مي‌شود.

خريد در آستانه بازگشايي مدارس نيز يکي از اين مقاطع است که مردم به دنبال تامين نياز فرزندان خود هستند و انتظار دارند بازار به‌گونه رصد شود تا در شرايطي که قيمت بسياري از اقلام به خودي خود گران است، زخ سوءاستفاده اين مسئله را دردناک‌تر نکند.

دستگاه‌هاي نظارتي چون سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري و اتاق اصناف شهرکرد قول داده‌اند تا بر بازار نظارت داشته باشند تا مردم با آرامش خريد کنند اما يک نکته مهم و قابل توجه وجود دارد و آن خريدهاي اينترنتي است که روز به روز بيش از پيش در حال رشد هستند.

کسب و کارهاي اينترنتي بعضا با حذف واسطه‌ها يا براي ربودن گوي سبقت در شرايط سخت رقابتي همه تلاش خود را براي ارائه کالايي با بهترين کيفيت و مناسب‌ترين قيمت به کار گرفته‌اند مسئله‌اي که مي‌تواند رقيب جدي براي فروش حضوري باشد و اگر اصناف بخواهند از ضرر در اين شرايط دور بمانند بايد به فکر ارائه بهتر و با قيمت مناسب باشند.

گزارش از سميه نظري زاده

انتهاي خبر/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg